Fotohelg til Töckfors

Endelig skulle vi på fotohelg igjen, moro smiley

Vi bodde på Turistgårdens vandrarhem i Töcksfors. Vi fikk bo i et nesten nytt bygg, rett ved kanalen og med utsikt til den flotte kirken.

Vi startet fredagen med å oppsøke det lokale apoteket i Årjäng.
Været var ikke helt på vår side, men mens himlen åpnet seg passet vi på å ta en ”Fika” på et bakeri i byen. Planen var egentlig at vi skulle ta en tur til Borgviks hytteruiner utenfor Grums, men pga. det usikre været ombestemte vi oss. Vi dro istedet til Lennartsfors, hvor det er noen gamle sluser. Der hadde vi også flaks, for da vi var fornøyde og ferdige med denne plassen åpnet himmelen seg igjen. Vi kjørte tilbake mot Årjäng og nok en gang hadde vi flaks med at regnet ga seg, for akkurat da ropte Ragnar STOPP! Han fikk se et lite fossefall hvor vi stoppet opp og fotograferte.

Deretter tilbake til vandrerhjemmet, Tim hadde også kommet, og vi lagde mat og så på bildene vi hadde tatt. Stine Marie kom med bussen fra Oslo så jeg hentet henne.

Lørdagen våknet vi til gråvær og regn. Trist ! Men vi hadde avtalt å møte flere fra klubben for å dra til Bilkirkegården, det var bare å ta frem regntøy og paraply. Resten av klubbgjengen dukket opp på vandrerhjemmet i morgentimene, og vi kjørte i samlet tropp til bilskroten. Vi var til sammen 15 stykker.

Dette var det første besøket på bilskroten for flere av oss, og måtte vi bare gå litt rundt for å suge inn atmosfæren. Det fantes motiver overalt, og det var bare å skyte i vei. Det regnet hele dagen, og flere slåsskamper med paraplyen ble det, men uansett kjempemoro.

Slitne, våte og fornøyde avsluttet de fleste av oss dagen sånn ca. kl 16. Vi som overnattet dro tilbake til vandrerhjemmet.

Vi hadde fått i oppdrag å bedømme kveldens bilde for Årjängs Fotoklubb, hvor vi skulle plukke ut de ti beste og gi en omtale til de fem beste. De hadde tema ”Kärlek”, så det ble mange kommentarer om hva som skal regnes som ”kjærlighet”. Det er et tema jeg tror med stor sikkerhet kommer til å stå på kveldens bilde-temaene hos oss til neste år. Etter å ha bedømt ferdig bildene, dekket vi bordet og koste oss med mat og vin. Vidar ble igjen på middag og dro hjem senere på kvelden, selv om vi prøvde å overtale ham til å overnatte.

Det ble mye fotosnakk på kvelden og mange bilder å se igjennom. Trøtte og fornøyde etter dagens innsats ble det en tidlig kveld på oss.
Søndag sov vi litt lengre, pakket og vasket etter oss, og kjørte deretter inn til Töcksfors. Der gikk vi litt rundt ved slusen og tok noen bilder. Et hyggelig lite møte med Årjängs fotoklubb ble det også, de skulle hente bildene vi hadde juryert.

Rune og Ragnar måtte dra hjem litt tidligere, mens vi andre (Stine Marie, Tim, Bjørn Erik og jeg) kjørte om Halden. Vi var på jakt etter motiver til Østfoldfotografen. Vårt først stopp ble ved Strømfoss Mølle og kanal. Mølla var i drift fra 1867-1966 og er nå et museum. Der er også et slusekammer med 2 meter løftehøyde. I kanalen lå M/S Turisten og et par andre kanalbåter.

Deretter kjørte vi videre til Brekke sluser, det er Nord-Europas høyeste sluseanlegg med en løftehøyde på 27 m og 4 sluse kammerer. Det var kjempehøyt!

Så etter å ha fylt minnebrikkene våre ytterligere avsluttet vi helgen med pizza på Flamenco i Halden. Takk alle for enda en hyggelig fotohelg. Gleder meg allerede til neste gang.